Strategi og markedsføring i nedgangstider

Når ting blir dyrere, og pengene føles mindre verdt, så vet man at det er på tide å spare. Økte priser og utgifter, samt inflasjon og konflikt påvirker bedrifter like mye som de påvirker de privates lommebøker.

Når ting blir dyrere, og pengene følesmindre verdt, så vet man at det er på tide å spare. Økte priser og utgifter,samt inflasjon og konflikt påvirker bedrifter like mye som de påvirker deprivates lommebøker.

Er det derimot én ting krisetilstander og tøffe tider har lært oss, så er det verdien av de digitale hjelpemiddelene vi har rundt oss. At et enkelt web-kamera kan hjelpe oss med å opprettholdekontinuiteten i arbeidet vårt, og trosse et nedstengt samfunn. Eller hvordan en smart telefon kan innskrenke avstanden mellom deg og dine kjære fra flere hundre mil, til et enkelt tastetrykk.

De usikre tidene som følger av uforutsigbare og høye strømregninger, samt andre økte utgifter det siste året, kan tvinge bedrifter over til et sparsommelig tankesett. Og markedsføring er kanskje den mest fristende posten å kutte i.

Markedsføringens rolle i krisetilstander

Markedsføring kan være en av de størsteressursene man har under krisetilstander, så man burde være forsiktig med å ta forhastede avgjørelser. Å kutte i markedsføring kan virke som en rask måte å spare inn midler på, men i virkeligheten kan besparelsen være kortsiktig.

Ved å ta en titt på TankenBaksine funn om endringer i shoppevaner av både tjenester og produkter de siste årene rammet av pandemi, ser man at flere skifter vanene sine fra tradisjonelle kanaler og over til digitale.

Siden 2019 haraltså netthandeløkt med nesten 40%. Den aller størsteveksten har vært hos aldersgruppene 55-64, 65-74 og 75-79, som har øktmed hele 20% de siste årene, ifølge tall fra SSB. To år preget av nedstenging og strenge restriksjoner har altså gitt drømmetall for de aller fleste nettbutikker her til lands.

Økningen, som først tok seg opp i starten av 2020 har bare fortsatt å øke gjennom 2021, til tross for kraftige lettelser i nasjonale korona-restriksjoner. Økningen ser heller ingen antydning til å stoppe med det første. Det ble altså i andrekvartal av 2021 alene, gjennomførtnetthandel-transaksjoner til en verdi av 58 milliarder kroner.

Vi hjelper deg medå sette opp og drifte nettstedet ditt!

Tallene forteller oss hvordan markedsføring under krisetilstander har gitt grobunn til nye kunder og salg,selv etter at krisen var over.

 

Værbåde tilgjengelig og synlig!

I gjennomsnitt,bruker vi mer enn tre timer daglig på nett, og det er derfor store muligheter for å trekke kunder inn på ditt nettsted eller din nettbutikk, ved rett valg av både kanal og retorikk i annonse (ads) og innhold!

En studie fra 2018 viser også til at den gjennomsnittlige amerikaneren bruker omtrent to timer daglig på netthandel alene, så selv om mulighetene er mange, så er det også sterk konkurranse, hvor det er viktig å tilpasse seg markedet og trendene, samtidig som man skiller seg ut fra mengden!

Til tross for noen tøffe år for detaljhandel under restriksjoner, klarte altså spill- og populær kulturbutikken Outlandå øke omsetningen med hele 60% gjennom strategisk og nøye tilpasset organisk innhold, som sørget for å lede aktuelle kunder inn til nettbutikken deres. Ved hjelp av deres synlighet på nett og satsning på nettbutikk, har salgene haglet inn, både på nett og i fysiskbutikk.

Her ser man virkelig hvordan strategi, planlegging og rett markedsføring kan løfte enbedrift, til tross for en kolossal utfordring som pandemi.

Med hjelp avannonser (ads), innholdsproduksjon, digital markedsføring, søkemotoroptimalisering (SEO) og sosiale medier (SoMe) når du ut til din kundebase og målgruppe!

Vi er eksperter påbåde merkevare, strategi og innhold, så ta kontakt for en uforpliktende prat!

 

Tenklangsiktig

Langvarige strategier vil alltid lønne seg, men krever is i magen, og et kaldt hode. Det er derfor viktig å tenke seg om gjerne to eller tre ganger før man eventuelt tar en avgjørelse. I tillegg er det viktig å påpeke at dersom man allerede haren fungerende plan i markedsføringen, kan det å kutte midler på denne posten føre til mindre inntekter.

1/4

Samarbeid med UAB har vært strålende!
Sikker Jernbane AS har fått en slående vakker og moderne digital profil, takket være de kreative folka i Ut av Boksen. De viser både høy profesjonalitet, og bransjeforståelse. Det har vært et verdifullt samarbeid for oss.

Morgan Rostad - Daglig Leder
2/4

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Service.
Denne gjengen leverer knallbra resultater til hyggelige priser 👍🏻 kommer til å bruke de masse i årene fremover.

Kåre Sinding - Daglig Leder
TRUSTED BY
Godkjent av alle verktøyene vi trenger for bedriftens vekst