October 2, 2020

9 trender innen digital markedsføring i 2022

Hva bør du fokusere på basert på trendene innen digital markedsføring?

Hvert år dukker det opp nye trender innen digital markedsføring som legger grunnlaget for fremtiden. Selv i et år som 2021 hvor pandemien kraftig påvirket samfunnet med økt fokus på videomarkedsføring og visuelle- eller stemmeaktiverte søk. TikTok steg til topps som det ledende sosiale mediet for brukere under 20 år – nær 60% av de mellom 13 og 19 bruker TikTok.

Kryptovaluta økte i popularitet, og har skapt debatt i finansverdenen.

Selskapet til Mark Zuckerberg som eier blant annet Facebook og Instagram endret navn til Meta. Samtidig ønsker de å skape tusenvis av jobber i Europa for å skape liv til det såkalte «meta-universet». Facebook ser på «meta-universet» som fremtiden for internettbruk, og blir beskrevet som et av nettselskapene som har mest tro på fenomenet.

Google annonserte at de ville fase ut tredjeparts informasjonskapsler, også kjent som cookies. Mer om det litt senere.
Det har altså vært et spennende 2021 for trender innen digital markedsføring, og det ser ut til å fortsette i 2022. Dette er noen av nøkkelpunktene markedsførere bør være obs på i det kommende året.

Korte egenproduserte videoer

TikTok har styrt sosiale medier bort fra statusoppdateringer og bildegallerier til fordel for korte videosnutter. Det tok ikke lang tid før de andre fulgte etter. Instagram og YouTube lanserte henholdsvis Reels og Shorts. Korte videoer forsterker det raske tempoet vi ser innhold på. Det setter søkelyset på behovet for korte og konsise budskap eller engasjerende innhold som oppfordrer oss til å delta – f.eks ved å lære en ny dans, bli med på en utfordring eller delta i undersøkelser.

Fordelen med disse korte videosnuttene er at alle kan sette sammen en video med enheter som mobiltelefonen, og denne type videoer er ofte ærlige og ekte. De gir et mer autentisk uttrykk som er hva unge forbrukere ønsker.

Forbrukere verdsetter i større grad videoer som er ekte og som de kan relatere til.
— Kelsie Rimmer


Ekte historiefortelling

Å kunne fortelle en historie er alltid viktig for å markedsføre en merkevare. Men forbrukerne er lei av å høre hvordan du og din bedrift mener at dine produkter eller tjenester er bedre enn konkurrentene. De vil heller vite hvordan du har levd opp til det du har lovet og om du har møtt behovet og forventningene til kundene dine.

Det betyr ikke at du skal la kundeanmeldelsene ta seg av markedsføringen din, men at du bør skifte fokus til å fortelle en historie. Ikke bare fortell kundene dine  om fordelene med ditt produkt eller hvorfor det er bedre enn konkurrentene. Du bør vise gjennom historiefortelling og kundeanmeldelser hvordan ditt produkt eller tjeneste kan hjelpe dem løse et konkret problem.

Det er ikke sikkert at det resulterer i et direkte salg, men det setter din merkevare i front når kundene opplever et problem og du vil være den første de kontakter for å få løst det problemet.

Å fortelle en historie er den nye trenden innen markedsføring. Det vil ikke selge direkte, men det sørger for at kundene dine begynner å tenke; «Kanskje jeg skulle forsøkt dette.»
— Edgaras Katinas, Better Marketing via Medium

Ha fokus på din målgruppe

Etter nesten to år med pandemi, restriksjoner og nedstengninger har brukere av sosiale medier blitt lei av den konstante strømmen av innhold. Noen har til og med deaktivert sine kontoer. Det er en stadig strøm av annonser, kampanjer og nyheter som daglig fyller deres sosiale medier. Å si at markedet er mettet er en underdrivelse.

Vær oppmerksom på hvor mange salgsinnlegg som dukker opp etter å ha bladd gjennom nyhetsfeeden din i løpet av et par minutter. Tenk på hvordan din merkevare kan skille seg ut fra støyen. Fokuser din strategi på å ha kontakt med din eksisterende kundegruppe. Skap tillit blant disse, og du vil nå de som er mest interessert i hva du kan tilby.

Det digitale landskapet er i stadig forandring. Forbrukerne er i økende grad mer selektive på hva slags innhold de ønsker å motta. Deres forventninger er økende, og det gjelder å unngå være blant dem kundene velger å avfølge.

Ikke avbryt hva folk er interessert i, og vær det de er interessert i.
–Craig Davis, Sendle


Personvern, åpenhet og tillit

Det er et mettet marked innen digital annonsering, og det gjør kundene mer mistenksomme på innholdet de blir presentert med på nett. Dette er hvorfor markedsførere må forberede seg på strengere restriksjoner innen personvern, som vil forandre hvordan de kan lagre informasjon om kundene.

Google har annonsert at de vil avvikle tredjeparts informasjonskapsler, også kjent som cookies, i deres nettleser Chrome innen 2023. Dette betyr at markedsførere og annonsører må ta en ny evaluering av sine strategier.

Men dette er riktignok ikke slutten på datadrevet innhold og markedsføring, eller målrettet annonsering. Det er begynnelsen på en ny æra av tillit og åpenhet mellom din bedrift og forbrukerne. Kommuniser med kunden om hva slags data du samler inn, og til hvilket formål. Gjør det enkelt for kunden å kunne avslutte dette dersom det er ønskelig, og ikke samle inn data du ikke har behov for.

Som tidligere nevnt, kundene ønsker mer enn noensinne at man er åpen og ekte. Hvis du inkluderer denne nye retningen inn i din strategi, vil det være sannsynlig at det skaper gode resultater i dine forhold med kundene.

Brukerne krever økt personvern – inkludert åpenhet, valgfrihet og kontroll over hvordan deres informasjon blir brukt. Det er klart hvordan det digitale samfunnet er nødt for å utvikle seg for å møte disse kravene.
— Justin Schuh, Google


Vær personlig

Å være mer personlig kommer til å spille en stor rolle i 2022. I stedet for å gå bredt ut i din annonsering, bør man være personlig og skape tilpassede annonser rettet mot din målgruppe. Men ikke ha fokus kun på innholdet. Du må også sørge for at annonsen blir publisert på rett sted, til rett tid i et allerede mettet marked. Blant alle trender innen digital markedsføring, fortjener denne ditt største fokus.

Ta deg tid til å forstå de ulike plattformene dine kunder benytter og hvordan de bruker dem. Dette sørger for at du kan skape personlige og optimaliserte annonser basert på demografien (alder, kjønn, lokasjon etc.) til kundene. Da vil budskapet ditt nå ut til den rette målgruppen på en slik måte at det skaper engasjement og vil øke lojaliteten blant kundene.

Når du skal skreddersy din markedsføring for hver plattform innen sosiale medier må du ta i betraktning de ulike lokasjoner og kulturelle assosiasjoner. Selv om du markedsfører det samme produktet. Kunden vil se annonsen til forskjellige tider og forskjellige måter. Det vil være verdt tiden og innsatsen du legger inn for å få målgruppen din til å føle seg sett og forstått.

Ikke dytt kunden dit du vil være, møt dem der de er.
— Meghan Keaney Anderson, Hubspot


Innholdssegmentering

Segmentering er en markedsstrategi som går ut på å dele et marked i delmarkeder av forbrukere som har felles behov og interesser for så å utvikle og implementere strategier for kommunikasjon og påvirkning. Det er vanlig praksis å benytte seg av denne metoden i kampanjer som nyhetsbrev, nyhetsoppdateringer eller tilbudsannonser.

Men man bør forsøke å bevege seg videre fra kun å la kunden melde seg inn eller ut av markedsføringsstrategier. Merkevarer bør se nærmere på mulighetene for å la kunden melde seg ut fra å motta spesifikke typer innhold.

Et eksempel på dette er blomsterselskapet Bloom & Wild som lot sine kunder melde seg ut fra å motta innhold vedørende mors- og farsdag. I 2019 lanserte de Thoughtful Marketing Movement som er tuftet på prinsippet om å behandle kunder på samme måte som du behandler venner eller familie.

Et annet eksempel er alle de som ikke feirer jul, men som likevel får enorme mengder annonser som markerer julefeiringen. Det skaper ikke et godt førsteinntrykk i en digital verden hvor å være personlig blir stadig viktigere.

Forbrukerne vil ignorere eller hoppe over alt de ikke liker. Så merkevarer må begynne å lage innhold de liker.
— Steve Pratt, Pacific Content

Samtalerettet markedsføring

Merkevarer har kommunisert med sine kunder i årevis, så samtalerettet markedsføring er ikke noe nytt. Men med den økende graden av sosiale medier og chatbots, er denne typen markedsføring også økende og i ferd med å endre landskapet hvor bedrifter kommuniserer med kunder.

Grunnen til den økende interessen i samtalerettet markedsføring er et skifte i hvordan forbrukerne kommuniserer på grunn av teknologien. Blant annet ved forventningen av umiddelbare og direkte meldinger. Uavhengig om det er med venner, kolleger eller bedrifter. Når chatbots nå spiller en større rolle, kan disse samtalene skje i en mye større skala enn tidligere – raskere og mer sømløst. Da får man også store volum av data som hjelper deg forstå kundens behov og forventninger.

Dette forsterker ikke bare hvordan kunder kan relatere til din merkevare, men sørger også for en positiv og tilfredsstillende erfaring for kunden. Det er dog ikke uten sine utfordringer. Vær sikker på at du vet nøyaktig hva kunden forventer og hva deres behov er, så ikke samtalen sporer av eller ikke hjelper kunden.

Vi kan ha direkte, en-til-en samtaler med individuelle kunder på deres tid, ikke vår.
— Alicia Collins, Hubspot

Kunstig intelligens

De senere årene har fremgang innen kunstig intelligens skapt en mer intuitiv rapportering og automatisert generelle markedsføringsoppgaver som å overvåke trafikk på nettsiden og øke søkemotoroptimaliseringen for organiske søk. Nå er tiden moden for å se mot fremtiden og hvordan det kan påvirke digital markedsføring.

Når kunstig intelligens blir mer avansert, så øker også dens egenskaper. Fra å utføre automatiserte oppgaver og kampanjer til å kunne forutse hva kundens neste behov er. Den kan analysere en betydelig større mengde data raskere enn oss mennesker. Nettopp på grunn av dette kan den analysere kjøpshistorikk og interaksjoner fra kundene og så foreslå et spesifikt produkt eller tilbud for en personlig annonse.

Ved å bruke kunstig intelligens til å forutse dine kunders handlinger kan du lede dem mot et konktret produkt eller tjeneste de trenger akkurat når de trenger det. Denne type målrettet markedsføring kan betydelig øke mulighetene for salg. Det skaper en følelse av at du forstår dine kunder uten å være påtrengende eller overvelde dem med irrelevant annonsering.

Det er ikke lenger nødvendig med et multi-million budsjett for å ha kunstig intelligens i din bedrift. Det representerer en mulighet for å gi den samme sjansen for mindre bedrifter.
— Nichole Jordan, Grant Thornton LLP

Kryptovaluta og NFT

Selv om du ikke investerer i kryptovaluta eller NFT, har økningen av dette vært nær umulig å legge merke til de siste årene. På overflaten kan det kanskje ikke virke som en trend som påvirker din markedsføringsstrategi, men det vil det absolutt gjøre.

Twitter har allerede tatt steg mot å integrere betaling med kryptovaluta, og det er en økende trend hos Facebook for å kunne benytte NFT som betaling. Etter alle solemerker vil flere selskaper følge etter.

Fokuset på kryptovaluta og NFT vil være hvordan man ikke bare selger produkter og tjenester, men merkevaren som en helhet og dets budskap.

Kryptovaluta er penger 2.0. Det vil bli stort, veldig stort.
— Chamath Palihapitiya, Facebook

Følg trendene, vær tilpasningsdyktig

Dette er bare noen av de trender innen digital markedsføring man regner med vil ha en stor påvirkning i 2022. Det er å anbefale at man følger disse trendene for å være konkurransedyktig og skape en større og mer lojal kundebase.

Fra kryptovaluta og kunstig intelligens til personvern, vil teknologi fortsette å være ledende i samfunnet. Dine nyttårsløfter for din bedrift bør være fokusert på smidighet, fleksibilitet og åpnehet for å forandre seg med tidene og trendene.

Skal vi jobbe sammen?

Ut av Boksen kan bistå deg med digital markedsføring!

Vi kan tilby en totalpakke innen digital markedsføring med elementer som nettside, nettbutikk, annonser og mye mer.

Bli med