9 trender innen digital markedsføring i 2022

Hvert år dukker det opp nye trender innen digital markedsføring som legger grunnlaget for fremtiden. Her er trendene du bør følge innen markedsføring 2022!

Hva bør du fokusere på basert på trendene innen digital markedsføring?

Hvert år dukker det opp nye trender innen digital markedsføring som legger grunnlaget for fremtiden. Selv i et år som 2021 hvor pandemien kraftig påvirket samfunnet med økt fokus på videomarkedsføring og visuelle- eller stemmeaktiverte søk. TikTok steg til topps som det ledende sosiale mediet for brukere under 20 år – nær 60% av de mellom 13 og 19 bruker TikTok.

Kryptovaluta økte i popularitet, og har skapt debatt i finansverdenen.

Selskapet til Mark Zuckerberg som eier blant annet Facebook og Instagram endret navn til Meta. Samtidig ønsker de å skape tusenvis av jobber i Europa for å skape liv til det såkalte «meta-universet». Facebook ser på «meta-universet» som fremtiden for internettbruk, og blir beskrevet som et av nettselskapene som har mest tro på fenomenet.

Google annonserte at de ville fase ut tredjeparts informasjonskapsler, også kjent som cookies. Mer om det litt senere.
Det har altså vært et spennende 2021 for trender innen digital markedsføring, og det ser ut til å fortsette i 2022. Dette er noen av nøkkelpunktene markedsførere bør være obs på i det kommende året.

Korte egenproduserte videoer

TikTok har styrt sosiale medier bort fra statusoppdateringer og bildegallerier til fordel for korte videosnutter. Det tok ikke lang tid før de andre fulgte etter. Instagram og YouTube lanserte henholdsvis Reels og Shorts. Korte videoer forsterker det raske tempoet vi ser innhold på. Det setter søkelyset på behovet for korte og konsise budskap eller engasjerende innhold som oppfordrer oss til å delta – f.eks ved å lære en ny dans, bli med på en utfordring eller delta i undersøkelser.

Fordelen med disse korte videosnuttene er at alle kan sette sammen en video med enheter som mobiltelefonen, og denne type videoer er ofte ærlige og ekte. De gir et mer autentisk uttrykk som er hva unge forbrukere ønsker.

Forbrukere verdsetter i større grad videoer som er ekte og som de kan relatere til.
— Kelsie Rimmer


Ekte historiefortelling

Å kunne fortelle en historie er alltid viktig for å markedsføre en merkevare. Men forbrukerne er lei av å høre hvordan du og din bedrift mener at dine produkter eller tjenester er bedre enn konkurrentene. De vil heller vite hvordan du har levd opp til det du har lovet og om du har møtt behovet og forventningene til kundene dine.

Det betyr ikke at du skal la kundeanmeldelsene ta seg av markedsføringen din, men at du bør skifte fokus til å fortelle en historie. Ikke bare fortell kundene dine  om fordelene med ditt produkt eller hvorfor det er bedre enn konkurrentene. Du bør vise gjennom historiefortelling og kundeanmeldelser hvordan ditt produkt eller tjeneste kan hjelpe dem løse et konkret problem.

Det er ikke sikkert at det resulterer i et direkte salg, men det setter din merkevare i front når kundene opplever et problem og du vil være den første de kontakter for å få løst det problemet.

Å fortelle en historie er den nye trenden innen markedsføring. Det vil ikke selge direkte, men det sørger for at kundene dine begynner å tenke; «Kanskje jeg skulle forsøkt dette.»
— Edgaras Katinas, Better Marketing via Medium

Ha fokus på din målgruppe

Etter nesten to år med pandemi, restriksjoner og nedstengninger har brukere av sosiale medier blitt lei av den konstante strømmen av innhold. Noen har til og med deaktivert sine kontoer. Det er en stadig strøm av annonser, kampanjer og nyheter som daglig fyller deres sosiale medier. Å si at markedet er mettet er en underdrivelse.

Vær oppmerksom på hvor mange salgsinnlegg som dukker opp etter å ha bladd gjennom nyhetsfeeden din i løpet av et par minutter. Tenk på hvordan din merkevare kan skille seg ut fra støyen. Fokuser din strategi på å ha kontakt med din eksisterende kundegruppe. Skap tillit blant disse, og du vil nå de som er mest interessert i hva du kan tilby.

Det digitale landskapet er i stadig forandring. Forbrukerne er i økende grad mer selektive på hva slags innhold de ønsker å motta. Deres forventninger er økende, og det gjelder å unngå være blant dem kundene velger å avfølge.

Ikke avbryt hva folk er interessert i, og vær det de er interessert i.
–Craig Davis, Sendle


Personvern, åpenhet og tillit

Det er et mettet marked innen digital annonsering, og det gjør kundene mer mistenksomme på innholdet de blir presentert med på nett. Dette er hvorfor markedsførere må forberede seg på strengere restriksjoner innen personvern, som vil forandre hvordan de kan lagre informasjon om kundene.

Google har annonsert at de vil avvikle tredjeparts informasjonskapsler, også kjent som cookies, i deres nettleser Chrome innen 2023. Dette betyr at markedsførere og annonsører må ta en ny evaluering av sine strategier.

Men dette er riktignok ikke slutten på datadrevet innhold og markedsføring, eller målrettet annonsering. Det er begynnelsen på en ny æra av tillit og åpenhet mellom din bedrift og forbrukerne. Kommuniser med kunden om hva slags data du samler inn, og til hvilket formål. Gjør det enkelt for kunden å kunne avslutte dette dersom det er ønskelig, og ikke samle inn data du ikke har behov for.

Som tidligere nevnt, kundene ønsker mer enn noensinne at man er åpen og ekte. Hvis du inkluderer denne nye retningen inn i din strategi, vil det være sannsynlig at det skaper gode resultater i dine forhold med kundene.

Brukerne krever økt personvern – inkludert åpenhet, valgfrihet og kontroll over hvordan deres informasjon blir brukt. Det er klart hvordan det digitale samfunnet er nødt for å utvikle seg for å møte disse kravene.
— Justin Schuh, Google


Vær personlig

Å være mer personlig kommer til å spille en stor rolle i 2022. I stedet for å gå bredt ut i din annonsering, bør man være personlig og skape tilpassede annonser rettet mot din målgruppe. Men ikke ha fokus kun på innholdet. Du må også sørge for at annonsen blir publisert på rett sted, til rett tid i et allerede mettet marked. Blant alle trender innen digital markedsføring, fortjener denne ditt største fokus.

Ta deg tid til å forstå de ulike plattformene dine kunder benytter og hvordan de bruker dem. Dette sørger for at du kan skape personlige og optimaliserte annonser basert på demografien (alder, kjønn, lokasjon etc.) til kundene. Da vil budskapet ditt nå ut til den rette målgruppen på en slik måte at det skaper engasjement og vil øke lojaliteten blant kundene.

Når du skal skreddersy din markedsføring for hver plattform innen sosiale medier må du ta i betraktning de ulike lokasjoner og kulturelle assosiasjoner. Selv om du markedsfører det samme produktet. Kunden vil se annonsen til forskjellige tider og forskjellige måter. Det vil være verdt tiden og innsatsen du legger inn for å få målgruppen din til å føle seg sett og forstått.

Ikke dytt kunden dit du vil være, møt dem der de er.
— Meghan Keaney Anderson, Hubspot

Skal vi jobbe sammen?

Ut av Boksen kan bistå deg med digital markedsføring!

Vi kan tilby en totalpakke innen digital markedsføring med elementer som nettside, nettbutikk, annonser og mye mer.

Bli med